fredag 14 september 2012

Portfolio

  PORTFOLIO

När jag började läsa i boken  (elmin 2003) tänkte jag att det här verkar vara något att ta till sig. Eferhand kände jag dock att det aldrig skulle fungera då vi inte har den tid som krävs för att genomföra detta på det sätt som det talas om i boken.
För ca 12 års sedan när jag var ny utexad så försökte vi att alla barnen skulle göra självporträtt med jämna mellanrum för att de skulle se sin utveckling. Vi skickade också med teckningar som vi tillsammans med barnen valt ut för att de skulle ta med sig till förskoleklassen. Vi fick sedan höra att skolan inte var intresserad av att barnen tog med detta och givetvis slutade vi med detta då. I boken (elmin 2003) står det på sidan 115 att lärare som tar över efter andra lärare känner sig illa förberedda och illa informerade om avgörande händelser i elevers tidigare skolgång. När vi skulle lämna över våra barn till förskoleklassen ville de ha oskrivna blad och var de inte intresserade av vad vi hade att berätta. Detta går stick i stäv med hur vi tänker på förskolan.
Kanske om vi hade en dialog med förskoleklass och att samarbetet med dem förbättras så kanske portfolion kan få en chans. Om portfolion skall ge det som det är tänkt att ge nämligen att synliggöra lärandet hos barnet så måste det ske hela vägen. Röd tråd som det står i boken.
Vi som arbetar Reggio inspirerat har ju anpassat våra miljöer för att de skall passa varje åldersgrupp genom detta hoppas vi att barnen får ut mer av sin miljö och att vi genom den ped dokumentationen får en slags portfolio. Här ser vi ju hur barnen lärande och kan på så sätt göra dem medvetna om att de har lärt sig.
Dokumenterar gör vi med I pad och kamera. Vi använder också en fotoskärm i hallen som delger både föräldrar och barn händelser som skett. Unikum är något vi skall börja använda inom en snar framtid och här är det tänkt att föräldrar skall få kontinuerlig information om sina barn och att de tillsammans med barnen kan titta på bilder om vad som hänt på förskolan. Här skall vi kunna ha en dialog med föräldrar om deras barns utveckling och lärande i god tid före utvecklingssamtalet bl a.
Boken : Att arbeta med portfolio -teori, förhållningssätt och praktik (ellmin 2003) tycker jag vänder sig mest till skolan
Vi måste också vara medvetna om de stora barngrupperna som vi idag har på förskolorna. Det är lätt för de som skriver böcker att tala om hur det bör vara, men verkligheten ser ibland inte ut som de tror.

Ellmin Roger & Birgitta Ellmin Att arbeta med portfolio- teori, förhållningssätt och praktik 
Gothia 2003

Eva Magnusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar