söndag 30 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Mediers påverkan i lärmiljöer

När jag läser mediarådets undersökning blir jag lite konfundersam Är media bara av godo? Nej förmodligen inte precis som allt annat har det en baksida. Jag själv tänker på skrivspråket hur blir det med detta? Snart kanske inte barn kan skriva skrivstil längre och stavningen hur blir det med den med alla stavningskontroller som finns på telefon och dator. Det sociala livet när barn och ungdomar hänger vid datorn allt mer. Titta bara på min egen arbetsplats. Vid rast sitter 5 personer alla utom jag själv faktiskt med en telefon och skickar sms eller vad de nu gör. OK var och en gör vad den vill på sin rast men man kan klart se vad media har för kraft.

Tv som media
Det är detta media som73 % av samtliga tittar på varje dag och 93 % flera gånger i veckan. Detta är ett media som föräldrar tycker positivt om kanske för att man kan titta tillsammans. Endast 7 % anser att tv gör barn aggressiva vilket är konstigt med tanke på all uppmärksamhet tv tittandet har i media.
Jag har själv inga småbarn och har därför inte koll på barnprogram på tv men vad jag har förstått bland de äldre barnen vi hade förra terminen så fick de mycket positivt från sitt tv tittande. Både pojkarna och flickorna såg på samma program. När jag frågade dem var de hade lärt sig allt så berättade de om programmen de såg på. Jag tyckte faktiskt att de lärde sig bra saker men kanske att deras föräldrar var medvetna om vad de fick se och inte. Många föräldrar i mitt område arbetar inom it sektorn och därför blir ju barnen också mer involverade i detta media och de har hanterat Ipad sedan länge och vet exakt vad det finns för appar. Föräldrarna är också med på det och tar fram bra material för sina barn.
När det gäller manligt/kvinnligt syns det en klar skillnad mellan vad vuxna gör och vad pojkar och flickor gör.
Pojkar och pappor tittar på filmklipp flickor o mammor är på sociala sajter. Pappor spelar dock inte lika mycket som pojkarna men mammor och flickor delar sitt sociala media intresse.
Själv är jag väldigt intresserad av att försöka få reda på varför det är så stor skillnad hur pojkar och flickor använder datorn. År 2005 var genomsnittsåldern 9 år för användning av internet idag är den 4 år då använder  barnen det mest att se på bolibompa och enklare spel.
De yngre barnen både pojkar o flickor använder datorn på likartat sätt detta ändras längre upp i åldrarna. Åldern 5-9 börjar deras intressen då 73 % av pojkarna spelar dator tv spel och flickorna endast 34%. Vi på förskolan har kanske en uppgift här att försöka pusha flickorna så de blir mer intresserade av dator och vad man kan använda den till.
En sak som jag tycker är anmärkningsvärt är att 83% av de som besvarat enkäten är kvinnor och föräldrar under 30 där har endast 7% män besvarat enkäten. Undrar varför det är så? 
Nu arbetar jag på en yngre barnsavdelning men innan dess så var vi en1-5 avdelning då kunde ibland barnen komma med lite goda råd som- om du trycker på den knappen så kommer det säkert att fungera för så gör jag hemma och då fungerar det. 
Kanske är det ändå inte det som vi skall lägga krutet på i förskolan i första hand utan mer att vara tillsammans för det verkar ju som de får mycket av media hemmavid. Det vi kan göra är att påverka föräldrar till att använda pedagogiska appar eller program som är utvecklande.Vi som arbetar på yngre barn kanske inte kan använda Ipad på samma sätt som de äldre avd kan göra. Där kan ju barnen tillsammans arbeta med datorn på ett annat vis som tex göra film och spela in.

Småungar &Medier 2010 - Fakta om små barns användning och upplevelser av  medier.


1 kommentar: